یاد و خاطره آیت الله محمد حسن احمدی یزدی

ولادت:ايشان درسال1328هجري شمسي در روستای طزرجان واقع در شهرستان تفت استان یزد ديده به جهان گشود.

پدر وي حضرت آيت الله حاج ملااحمداحمدي نجفي حائري طزرجاني فرزند شهيد اخوند ملاحسين(قدس سره) ازفقهای صاحب نظر بود.

مادر ايشان علويه عالم وفاضل فرزند عالم مجاهد مرحوم حاج اقا ميرسيدحسين صدرالساداتي از اوتاد وعلماي مبارزوياران حضرت امام خميني(ره) بود.

اغازتحصيل علوم ديني

آیت الله احمدی تحصیل علوم دینى را به همراه برادر بزرگوارشان حضرت ايت الله حاج ميرزا محمدحسين احمدي فقيه در محضر پدر آغاز کرد .بعد از وفات پدر، از عنایات مرحوم آیة الله حاج شیخ غلام‌رضا فقیه یزدى خراسانى ، قدس سره ، بهره‌ی علمى و اخلاقى برد..

 دروس سطح را نزد اساتید معززی، چون حضرات آیات آیت اللهى و علومى و شهید صدوقى و طباطبایى سلطانى بروجردى و ... ، ، تکمیل کرد و  درس‌هاى خارج فقه و اصول را از محضر بسیارى از مراجع معظم تقلید ـ که در زمان حضرت آیة اللّه العظمى بروجردى ، قدس سره ـ سِمَت تدریس خارج فقه و اصول را داشتند ، در حوزه هاى علمیّه ، فرا گرفت .

 از اساتید ایشان می توان به حضرات آیات عظام گلپایگانى، اراکى ، محقّق ، فکور ، حاج شیخ مرتضى حایرى،بهاءالدّینى ،میرزا هاشم آملى ،خوانسارى ، بهبهانى و میلانىاشاره کرد که تعدادی از این مراجع  دروس مجتهدان و مراجعى مانند حضرات آیات عظام آخوند خراسانى و صاحب عروة الوثقى و میرزا محمدتقى شیرازى و شیخ الشریعة ،، را درک کرده بودند .

مرحوم آیت الله احمدی  علاوه بر فقه و اصول ، تفسیر،حدیث ،عرفان، فلسفه ، دانش ریاضى و هیئت را ـ که در علم فقه لازم است ـ در محضر وارستگانى مانند حضرات آیات عظام علاّمه طباطبایى و رفیعى قزوینى و شعرانى و حکیم الهى قمشه اى ، قدس سرهم ، فرا گرفت.

تحقیقات علمى

معظم له ، در زمان تحصیل و تدریس، در زمینه‌هاى فقه ، اصول ، فلسفه و کلام و ...تحقیقات علمی فراوانی انجام داد..

ایشان در جلسه‌ای فقهى که به دستور حضرت امام ،‌ رضوان‌الله علیه ، با حضور اعاظمى از محقّقان ، مانند خاتم یزدی و طاهر شمس ، قدس‌سرهما ، و ...تشکیل مى‌شد ، شرکت فعّال همراه با ارائه‌ی نظریات علمى فقهى داشتند .

ازدواج

در زمان تدریس، به پیشنهاد شهید محراب حضرت آیةاللّه صدوقى ، قدس سره ، پیش از انقلاب ـ با بانویى نیکوسرشت و اهل علم و از خاندانی اصیل و مؤمن و مبارز ،  سرکار خانم صفاتى ، ازدواج کردند .

سرکار خانم صفاتی ، پیش از ازدواج ، مشغول تحصیل در حوزه‌ی علمیه‌ی قم بودند و پس از ازدواج نیز به فراگیر علوم اسلامی با جدیت بیش‌تر ادامه دادند و با همراهی آیت الله احمدی  و تلاش و پشتکار  به درجات بالای علمی رسیدند و هم اکنون نیز به تربیت شاگردان و تألیف کتاب‌های فقهی و علمی و ... مشغولند.


همگامي با امام خميني وانقلاب

معظّم له، از ابتداى نهضت اسلامى ، همواره با حضرت امام خمینى هم‌گام بودند و در تحقّق آرمان‌هاى ایشان، تلاشِ نمودند .در پی این فعالیت‌ سیاسی به همراه همسرو  فرزندان‌شان از سوى ساواک دستگیر و زندانى مى‌شوند .

براى تحکیم اهداف علمى و فقهى و خدمت به انقلاب اسلامى، فعالیّت ایشان بُعدِ تازه‌اى را به خود مى‌گیرد و به خارج از کشور مسافرت مى کنند و در کنار پیر و مُرادشان ، حضرت امام خمینى مشغول خدمت مى‌گردند.

در سنگر امام جمعه

با سرنگونى رژیم دو‌هزار و پانصد ساله‌ی شاهنشاهى، و با توجه به ضرورت هاى اوّل انقلاب، ایشان ، بعضى از امور نظام اسلامى را مانند امامت جمعه بر عهده گرفتند ، اما هیچ‌گاه از تحقیق و تدریس و تربیت شاگرد ، غفلت نکردند ، لذا پس از منصوب‌شدن به امامت جمعه‌ی بروجرد ، در مدرسـه‌ی بحـرالعلوم ـ که مدّتى پایگاه مرحوم آیة الله العظمى بروجردى ، قدس سره ، و دیگرفقیهان بوده ـ درس خارج فقه و اصول را شروع کردند و افاضلى از محضرشان استفاده بردند .وايشان در زمان امامت جمعه  اخوي بزرگوارشان در بندرعباس امام جمعه موقت بندرعباس نيز بودند

دفاع مقدس

در طول دفاع مقدس، ایشان براى انجام‌دادن برنامه هاى صحیح شرعى ، مانند برپایى مراسم تبیین دعا و زیارت و اقامه‌ی نماز جماعت ، بویژه امامت نماز جمعه در سنگر و رفع نیازهاى مادّى و معنوى جبهه ، کوشا بودند و حضور فعّال داشتند .

مقام اجتهاد

با توجه به شوق سرشار و هوش فراوان و همّت بالا و با مشى قناعت و زهد در زندگى و رعایت تقوا و استقلال ، با تکمیل مراتب علمى اجتهادى ، در ضمن بحث هاى قوىّ با فقیهان ‌صاحب نظر در جلسات ویژه‌ی اعاظم ، به بالاترین درجه‌ی فقهى علمى حوزه ، یعنى اجتهاد مطلق رسید كه به تاييد بيش از 30تن از علماي نجف وقم رسيده است

تدريس وپرورش طلاب

این عالم وارسته،چه پیش از پیروزى انقلاب اسلامى و چه پس از آن، همواره ، به عنوان یکى از اساتید صاحب‌نظر و مبتکر و موفّق حوزه، مطرح بوده و هستند.

ایشان ،‌ تاکنون توفیق پیدا کرده‌ بودند به تدریس خارج مباحث قرآنى ، بویژه احکام‌القرآن و چندین دوره اصول تفریعى و پاره‌ای از کتاب‌های فقهی با اشاره به مسائل جدید و مقایسه با قانون مدنى و عرفان و فلسفه و کلام و بعضى از مباحث هیئت بپردازند .

راهنمایى دانش‌پژوهان را به تحقیق و نوشتن جزوه‌ی درسى و برگزاری کنفرانس ، در مدرسه‌ی حقّانى و ... در ضمن برنامه‌هاى علمى ، مى توان از کارهاى ابتکارى معظم له در ضمن تدریس به شمار آورد .

از جمله‌ی تلاش‌های ایشان در مقام استادی ، مراقبت ویژه از برخی از نخبگان حوزه بود که اینک بعضى از آنان، به تدریس درس خارج و یا سطح مشغول‌اند و در بین آنان افرادى هستند که به مقام اجتهاد و بلکه اِفتاء رسیده‌اند .

احياي سنت برگزاري نمازجماعت عيد غدير

نماز عيد غدير سنت رسول الله صلي الله عليه واله بودكه به وسیله حضرت علي(ع) اقامه شد اما متاسفانه اين سنت مهم با وجود اينكه از سوي شيخ مفيد در بغداد اقامه ميشد در طول تاريخ به دست فراموشي سپرده شد

ايشان با تحقيق وتدريس اين موضوع به صورت اجتهادي درسال88در يزد با شكوهي بسيار اقامه واحيا شد وسال پيش هم توسط اخوي گرانقدرشان در يزد اقامه گرديد

تاليفات

معظّم له ، علاوه بر توفیق تدریس، موفّق به نوشتن کتاب و رساله‌هاى علمى فراوانی شده‌اند . این نوشته‌ها بیش از صد عنوان است .

برخى از آثار چاپ‌شده‌ی ایشان ، چنین است :

1 ـ أحکام القرآن ( سلسله درس‌هاى دوره‌ی تخصصى علوم قرآن در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم ) .

این کتاب ،‌به طورمحدود براى فضلا و طلاب و دانشجویان ،‌چاپ شده است .

2 ـ حاشیه بر مناسک شیخ اعظم انصاری ، قدس سره .

3 ـ حاشیه بر سراج العباد شیخ اعظم انصارى ، قدس سره .

4 ـ تعلیقه بر بخشى از عروة الوثقى .

5 ـ حاشیه بر منتخب المسایل مرحوم سیّد طباطبایى یزدى ، قدس سره .

6 ـ مقدّمه و تعلیق بر قاعده لاضرر مرحوم میرزاى نایینی ، قدس سره

7 ـ حاشیه بر مناسک امام خمینى ، قدس سره .

8 ـ نیّت : راه هدایت ( شرح حدیث بیستم از اربعین حضرت امام ) .

9 ـ رسالة فی طلوع الفجر فی اللیالی المقمرة و...

10 ـ مجموعه اى از مباحث رجالى . این مباحث در مجله‌ی کیهان اندیشه چاپ شده است .

11 ـ مباحث متفرقه درباره‌ی مبانى کلمات حضرت امام .

12 ـ رساله‌ی اساس المسائل و الاحکام ( توضیح المسائل تحلیلی

13-عرفان ماه رمضان

موقوفات وموسسات علمي

موسسه اموزش عالي اجتهاد

مجتمع علوم ديني وليعصر(عج)كه به مديريت فرزند برومند ايشان ونظارت دقيق اخوي بزرگوارشان به كارهاي علمي می پردازند.

ارتحال

سرانجام عالم مجاهد وفقيه نيك سيرت  حضرت ايت الله  حاج ميرزا محمدحسن احمدي فقيه يزدي(ره)پس ازنيم قرن جهد ومجاهده براثر  تصادف در محور  اردستان به تاریخ هجدهم رمضان 1431قمري در سال روز ضربت خوردن حضرت علي(ع)در حال روزه با فرق شكافته ومحاسن خونين بعداز زمزمه شهادتين وجاري ساختن چند بارذكر( ياعلي؟) با صداي بلند(بنابرنقل شاهدان عيني صحنه تصادف)نداي حق را لبيك گفت.

پس از تشيع جنازه باشكوه در روز19رمضان در يزد وطزرجان زادگاه ایشان  و اقامه نماز توسط يادگارفقید شهيدمحراب و تشيع درقم پ و اقامه نماز توسط حضرت ايت الله العظمي وحيد خراساني( مدظله العالی)درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع) در بقعه شهيد مفتح(ره)تحت اشراف كريمه اهل بيت (ع)حضرت فاطمه معصومه(ع)به خاك سپرده شدند

پیام مرجع عالیقدر  حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت ارتحال ایشان

بسم الله ارحمن الرحیم

حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ محمد حسین احمدی یزدی دام توفیقه

در گذشت تاثر انگیز مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد حسن احمدی یزدی را به جنابعالی وخانواده محترم خصوصا سركارمحترم خانم صفاتی وفرزندان ایشان تسلیت می گوییم واز خداوند متعال رحمت ومغفرت واسعه ی الهی را برای آن فقید سعید كه عمری را با تلاش وپشتكار در جهت تعلیم وتعلم وتدریس علوم اسلامی گذرانید مسئلت می نماییم وبرای خاندان مصاب صبر واجر را خواهانیم.سیدعلی خامنه ای8شهریور /13

آيت الله احمدي فقيه(ره)از ديدگاه مهندس فلاح زاده استاندار يزد

ایشان عالمی پرهیزگار، زاهد و متخلق بود كه سال‌ها عمر خود را در راه تحصیل و استفاده از عالمان و مجتهدان بزرگ حوزه‌های علمیه و تدریس علوم اسلامی و تربیت طلاب و فضلای بسیار و تحقیق و نگارش كتب ارزشمندی گذراند و در راه پیروزی نهضت بنیان‌گذار كبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی تلاش فراوان كرد و همیشه یكی از مدافعان ولایت فقیه به شمار می‌رفت

بخشي از وصيت نامه ايشان

بايد توجه داشت اگركساني بخواهند برنامه عملي را به جاي برسانند بايد پيوسته درتعليم وتعلم كوشا باشندولحظه اي از عمر خود رابه بطالت نگذرانندوگرنه نتيجه سودمندي عاءد نخواتهد شد

دردهه ششم عمر خودبه سر ميبرم با جهاتي كه دربين هست احتمال دهه اخر عمر است ولي مع ذالك عملي كه بين خود وخداي خود بتوان ان را مطرح ساخت در نامه اعمال خود نميابم ولي به كرم خداوند متعال اميدوار بوده وهستم...............

روحش شاد راهش پر رهرو باد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا